De Duitse sportartikelengigant Adidas heeft in het afgelopen jaar fors minder winst gemaakt dan een jaar eerder.

Dat bleek donderdag bij de presentatie van de jaarcijfers (pdf).

Adidas heeft het zwaarder dan verwacht, doordat twee onderdelen die in de toekomst voor veel groei moesten zorgen minder presteerden dan verwacht: de golftak en winkels in Rusland.

Golftak presteert slecht

De verkopen bij de golftak bleven vorig jaar achter, met name in de Verenigde Staten. Met de golfclubs en -accessoires van TaylorMade wist Adidas de afgelopen jaren veel marktaandeel te winnen in de VS op concurrenten als Callaway en Nike. Maar golfen werd vorig jaar minder populair. Jongeren geven de voorkeur aan andere sporten en mensen die nog wel golfen vervangen hun materiaal minder vaak.

Adidas lijkt de weg omhoog echter te hebben gevonden in Noord-Amerika. Door grote marketingcampagnes wist het Duitse sportkledingbedrijf de omzet in het vierde kwartaal op te krikken met 3 procent vergeleken met een jaar eerder. In de eerste negen maanden van 2014 namen de inkomsten van Adidas met 10 procent af in Noord-Amerika.

Situatie in Rusland

De andere keuze die verkeerd uitpakt, is de focus op Rusland. Adidas wilde vorig jaar zo’n 100 nieuwe winkels openen in Rusland en het winkelbestand met 10 procent uitbreiden. Die plannen gingen grotendeels de ijskast in door de spanningen in de regio.

Het bedrijf kampte afgelopen jaar met tegenvallende verkopen in Rusland. Bovendien dwong de waardedaling van de roebel het bedrijf tot een afschrijving van 79 miljoen euro.

Een derde minder winst

Onder de streep hield Adidas 490 miljoen euro over. Dat was ruim een derde minder dan een jaar eerder. Wel steeg de omzet van het concern met 2 procent tot 14,5 miljard euro. Zonder de negatieve invloed van de wisselkoersen zou de omzetgroei 6 procent bedragen.

Voor 2015 voorziet Adidas een nettowinst die 7 tot 10 procent hoger zal uitvallen. Ook de omzet moet daarbij met een paar procent omhoog.

Adidas presenteert eind deze maand een herziene verkoopstrategie voor de komende vijf jaar. In ieder geval blijft het bedrijf fors investeren om marktaandeel in de Verenigde Staten te winnen en de resultaten van de kwakkelende golftak te verbeteren.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl